Berichten over Dyscalculie
Rekenmethoden, een voorbeeld
Basisschoolleerkracht Thijs Roovers over de huidige rekenmethodes:
De discussie over de tegenwoordig gehanteerde rekenmethoden gaat onverminderd door. Nu een interessante column in Trouw over de verscheidenheid aan rekenmethoden die in het basisonderwijs worden gebruikt. Leerkracht Thijs Roovers vond deze methode totaal ongeschikt en liet dit via twitter weten.
“Het klassieke onderwijsonderzoek van cognitief psycholoog Sweller uit 1988 leert ons namelijk dat de kans groot is dat de aanpak van de rekenmethode kan leiden tot cognitieve overbelasting: het werkgeheugen raakt van al die kleurtjes, regeltjes en getalletjes zo vol dat de nodige kennis niet in het langetermijngeheugen terechtkomt, en er dus ook niets geleerd wordt. Bij de klassieke aanpak van Roovers is de kans op zo’n overbelasting een stuk minder groot, en daardoor ontstaat er wel een kans op een succesvol leerproces.”
Ook ik ben het van harte met hem eens!
Zijn de rekenmethoden nog te volgen?
Wetenschapper en docent Dr. Tjip de Jong kan de verschillende rekenmethoden niet meer volgen.
Interessant artikel in de NRC over de verscheidenheid aan rekenmethoden die in het basisonderwijs worden gebruikt.
“De aankleding leidt af van de essentie van leren rekenen: het memoriseren van de rekenregels, het inslijten van een standaard aanpak en het vergroten van het werkgeheugen.”
“De onderwijskundige initiatieven op het gebied van rekenonderwijs in de afgelopen twintig jaar hebben ervoor gezorgd dat we er slechter voor staan. Tijd om terug te gaan naar de basiswetten van rekenen. Een eeuwenoude en onmisbare discipline.”
Jacqueline begonnen met invoering RD4
Analyse rekenproblemen met RD4
Jacqueline is 1 van de betrokken 60 rekenspecialisten die eind 2016 gestart is met de invoering van de digitale versie van de RD4.
Download de Flyer RD4-rekenen
Meer informatie over RD4 is te vinden op RD4-rekenen
Jacqueline geregistreerd als behandelaar ERWD
Jacqueline geregistreerd als behandelaar ERWD
In 2014 heeft Jacqueline als onderzoeksassistent deelgenomen aan het ontwikkelen van een diagnostisch instrument op basis van het handelingsmodel van het protocol
Ernstige RekenWiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD).
Jacqueline onderzocht daartoe 4 leerlingen met ernstige rekenproblemen op 3 verschillende basisscholen in Mierlo, Geldrop en Helmond. In juni 2014 werd met een vervolgonderzoek bij dezelfde 4 leerlingen het onderzoek afgerond. Op basis van een uitgebreid onderzoeksverslag van 1 leerling kon Jacqueline de registratie aanvragen. Het onderzoeksverslag is reeds goedgekeurd door de projectleiding en op 9 februari 2015 is Jacqueline door de LBRT geregistreerd.
De LBRT is nog doende een landelijk online register te publiceren van geregistreerde behandelaars ERWD. Zolang dit register nog niet is gepubliceerd, vindt u hier het certificaat van registratie:
Meer informatie over het protocol ERWD voor het primair onderwijs is te vinden op deze webpagina van Balans digitaal.
Jacqueline volgt cursus “Behandelaar Dyscalculie”
Jacqueline volgt cursus Behandelaar Dyscalculie
In 2012 is het KwaliteitsInstituut Dyscalulie (KID) opgericht, waarvan Prof. Dr. Hans van Luit voorzitter is. Dit instituut spant zich in om de criteria voor diagnositici en behandelaars bij dyscalculie te ontwikkelen en daaraan gewenste of verplichte scholing te koppelen.
- Recente ontwikkeling dyscalculie, theorie van dyscalculie, signaleren van vroege en kenmerkende problemen, toetsmethodes, onderzoeksmiddelen en “evidence based” behandelmethoden.
- Leerlijnen en methoden, behandeling met en zonder comorbiditeit PO/VO, intakefase en strategiefase met taakanalyse, behandelopzet, behandelformulier, HGD, ordenen van het proces en rekenobservaties, leerlijnen, rekendomeinen en afstemming met school, leerkracht en intern begeleider.
- Drie typen diagnostische rekengesprekken en reflectie op het eigen handelen.
- Materialen, app’s en internet t.b.v. de integratie en indicatiestelling, advisering en uitvoering handelingsplan, consequenties voor de school, methodieken, advies aan ouders en ouderparticipatie.
Docenten:
Prof. Dr. Hans van Luit
Drs. Annette van der Put en Jeannette Blokland
Drs. Henk Logtenberg
Drs. Joep van Vugt
Balans presenteert het D&D-team – een filmpje over Dyslexie & Dyscalculie
Balans heeft samen met Keikiz tv een filmpje
Jacqueline voltooit cursus Dyscalculie
Cursus “Dyscalculie en rekenproblemen”
In het kader van persoonlijke vakinhoudelijke ontwikkeling en het continue streven van A-rt om remedial teaching op het hoogste niveau te bieden heeft Jacqueline succesvol de cursus “Dyscalculie en rekenproblemen” afgerond bij Prof. Dr. Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie aan de Universiteit Utrecht.
Programma Klokhuis (NTR) over Dyscalulie
In oktober 2008 besteedde het televisieprogramma Het Klokhuis aandacht aan dyscalculie. Aan het woord
Volg A-rt op Social Media