Dyscalculie 2018-03-25T17:06:07+00:00

Berichten over Dyscalculie

18 januari18 , 01 ,2019

Rekenmethoden, een voorbeeld

18 januari 2019|Categories: Berichten, Dyscalculie, Remedial Teaching|

Basisschoolleerkracht Thijs Roovers over de huidige rekenmethodes:

De discussie over de tegenwoordig gehanteerde rekenmethoden gaat onverminderd door. Nu een interessante column in Trouw over de verscheidenheid aan rekenmethoden die in het basisonderwijs worden gebruikt. Leerkracht Thijs Roovers vond deze methode totaal ongeschikt en liet dit via twitter weten.

Columnist René Kneyber is het hartgrondig met hem eens:
“Het klassieke onderwijsonderzoek van cognitief psycholoog Sweller uit 1988 leert ons namelijk dat de kans groot is dat de aanpak van de rekenmethode kan leiden tot cognitieve overbelasting: het werkgeheugen raakt van al die kleurtjes, regeltjes en getalletjes zo vol dat de nodige kennis niet in het langetermijngeheugen terechtkomt, en er dus ook niets geleerd wordt. Bij de klassieke aanpak van Roovers is de kans op zo’n overbelasting een stuk minder groot, en daardoor ontstaat er wel een kans op een succesvol leerproces.”

Ook ik ben het van harte met hem eens!

Read more

5 december05 , 12 ,2018

Zijn de rekenmethoden nog te volgen?

5 december 2018|Categories: Berichten, Dyscalculie, Remedial Teaching|

Wetenschapper en docent Dr. Tjip de Jong kan de verschillende rekenmethoden niet meer volgen.

Interessant artikel in de NRC over de verscheidenheid aan rekenmethoden die in het basisonderwijs worden gebruikt.

“Goed kunnen rekenen vraagt het omgekeerde van zelfsturing: het is noodzakelijk om kinderen een heldere structuur aan te leren. Dat vergt discipline en herhaling, iets waar het huidige onderwijs juist van weg beweegt. Dit leidt tot grote onzekerheid bij kinderen. Ze begrijpen niet wat ze fout doen wanneer het antwoord niet klopt en snappen niet wat ze goed doen, wanneer hun antwoord wél klopt.”

“De aankleding leidt af van de essentie van leren rekenen: het memoriseren van de rekenregels, het inslijten van een standaard aanpak en het vergroten van het werkgeheugen.”

“De onderwijskundige initiatieven op het gebied van rekenonderwijs in de afgelopen twintig jaar hebben ervoor gezorgd dat we er slechter voor staan. Tijd om terug te gaan naar de basiswetten van rekenen. Een eeuwenoude en onmisbare discipline.”

Read more

1 februari01 , 02 ,2017

Jacqueline begonnen met invoering RD4

1 februari 2017|Categories: Berichten, Dyscalculie|

Analyse rekenproblemen met RD4

Jacqueline is 1 van de betrokken 60 rekenspecialisten die eind 2016 gestart is met de invoering van de digitale versie van de RD4.

Als kinderen zich met rekenen niet in hetzelfde tempo ontwikkelen als andere kinderen, wil dat niet meteen zeggen dat zij niet kunnen leren rekenen. Het betekent wel dat het rekenonderwijs zorgvuldig op de ontwikkeling van zo’n bijzonder kind moet worden afgestemd om problemen te voorkomen. In groep 2 en 3 is vaak al te zien bij welke kinderen het ontwikkelingsproces anders verloopt. Dan kan ook al worden ingegrepen. Als er te lang wordt gewacht, is de kans groot dat deze kinderen in groep 3, 4 of 5 afhaken. Daarom is RD4 ontwikkeld.

Download de Flyer RD4-rekenen

Meer informatie over RD4 is te vinden op RD4-rekenen

Read more

9 februari09 , 02 ,2015

Jacqueline geregistreerd als behandelaar ERWD

9 februari 2015|Categories: Berichten, Dyscalculie|

Jacqueline geregistreerd als behandelaar ERWD

In 2014 heeft Jacqueline als onderzoeksassistent deelgenomen aan het ontwikkelen van een diagnostisch instrument op basis van het handelingsmodel van het protocol
Ernstige RekenWiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD).

Het doel van dit landelijk protocol is het bieden van richtlijnen en handvatten voor de praktijk om optimaal rekenwiskunde-onderwijs te kunnen ontwikkelen voor alle kinderen en jongeren in de leeftijd tot 14 jaar.

Jacqueline onderzocht daartoe 4 leerlingen met ernstige rekenproblemen op 3 verschillende basisscholen in Mierlo, Geldrop en Helmond. In juni 2014 werd met een vervolgonderzoek bij dezelfde 4 leerlingen het onderzoek afgerond. Op basis van een uitgebreid onderzoeksverslag van 1 leerling kon Jacqueline de registratie aanvragen. Het onderzoeksverslag is reeds goedgekeurd door de projectleiding en op 9 februari 2015 is Jacqueline door de LBRT geregistreerd.

De LBRT is nog doende een landelijk online register te publiceren van geregistreerde behandelaars ERWD. Zolang dit register nog niet is gepubliceerd, vindt u hier het certificaat van registratie:

Meer informatie over het protocol ERWD voor het primair onderwijs is te vinden op deze webpagina van Balans digitaal.

Read more

1 augustus01 , 08 ,2013

Jacqueline volgt cursus “Behandelaar Dyscalculie”

1 augustus 2013|Categories: Berichten, Dyscalculie|

Jacqueline volgt cursus Behandelaar Dyscalculie

In 2012 is het KwaliteitsInstituut Dyscalulie (KID) opgericht, waarvan Prof. Dr. Hans van Luit voorzitter is. Dit instituut spant zich in om de criteria voor diagnositici en behandelaars bij dyscalculie te ontwikkelen en daaraan gewenste of verplichte scholing te koppelen.

Een nauwe samenwerking tussen Hans van Luit en de LBRT heeft inmiddels geleid tot de opzet van een inhoudelijke scholing voor “Behandelaar Dyscalculie”. Deze scholing is primair bedoeld voor RT-ers die hun Master SEN (of eerder een post-HBO remedial teaching) succesvol hebben afgerond en wordt vanuit de LBRT aangeboden. Het scholingstraject omvat de volgende inhoudelijke aspecten.

  • Recente ontwikkeling dyscalculie, theorie van dyscalculie, signaleren van vroege en kenmerkende problemen, toetsmethodes, onderzoeksmiddelen en “evidence based” behandelmethoden.
  • Leerlijnen en methoden, behandeling met en zonder comorbiditeit PO/VO, intakefase en strategiefase met taakanalyse, behandelopzet, behandelformulier, HGD, ordenen van het proces en rekenobservaties, leerlijnen, rekendomeinen en afstemming met school, leerkracht en intern begeleider.
  • Drie typen diagnostische rekengesprekken en reflectie op het eigen handelen.
  • Materialen, app’s en internet t.b.v. de integratie en indicatiestelling, advisering en uitvoering handelingsplan, consequenties voor de school, methodieken, advies aan ouders en ouderparticipatie.

Docenten:
Prof. Dr. Hans van Luit
Drs. Annette van der Put en Jeannette Blokland
Drs. Henk Logtenberg
Drs. Joep van Vugt

Read more

22 april22 , 04 ,2013

Balans presenteert het D&D-team – een filmpje over Dyslexie & Dyscalculie

22 april 2013|Categories: Berichten, Dyscalculie, Dyslexie|

Balans heeft samen met Keikiz tv een filmpje

gemaakt over dyslexie en dyscalculie
Read more

1 april01 , 04 ,2012

Jacqueline voltooit cursus Dyscalculie

1 april 2012|Categories: Berichten, Dyscalculie|

Cursus “Dyscalculie en rekenproblemen”

In het kader van persoonlijke vakinhoudelijke ontwikkeling en het continue streven van A-rt om remedial teaching op het hoogste niveau te bieden heeft Jacqueline succesvol de cursus “Dyscalculie en rekenproblemen” afgerond bij Prof. Dr. Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie aan de Universiteit Utrecht.

1 oktober01 , 10 ,2008

Programma Klokhuis (NTR) over Dyscalulie

1 oktober 2008|Categories: Berichten, Dyscalculie|

In oktober 2008 besteedde het televisieprogramma Het Klokhuis aandacht aan dyscalculie. Aan het woord

komt Prof. Dr. Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie aan de Universiteit Utrecht.
Read more

Categorieën Berichten

Recent Tweets

Archief