Berichten over A-rt 2018-04-09T16:09:41+00:00

Berichten over A-rt

1 november01 , 11 ,2019

Slow Teaching

1 november 2019|Categories: A-rt, Berichten, Remedial Teaching|

Prof. dr. Anna M.T. Bosman, RU Nijmegen (doet onderzoek naar het leren en leerprocessen, zoals het leren lezen, van kinderen en jeugdigen met leer- en ontwikkelingsstoornissen):

Weer een prachtige blog over onderwijs door Marcel Schmeier: ‘Slow teaching’. Prachtig geformuleerd en zo prachtig in lijn met allerlei andere slowbewegingen zoals ‘slow food’ ‘slow learning’ en ‘slow work’.

Elk schooljaar geef je honderden lessen. Dat is een flinke hoeveelheid leerstof. Maar onthouden je leerlingen het ook? Al je inspanningen om de kinderen iets te leren zijn verspilde moeite als ze de leerstof na de les weer vergeten. De oplossing? Slow teaching!

Bij slow teaching gaat het niet om het afwerken van een les uit de handleiding, maar om het leren van de kinderen. Het geven van een les is namelijk absoluut geen garantie dat er geleerd wordt. Slow teaching draait om het langzaam en geleidelijk overdragen van leerstof, zodat deze in het langetermijngeheugen van je leerlingen wordt opgeslagen…

Meer lezen?

25 maart25 , 03 ,2019

LBRT Gedragscongres

25 maart 2019|Categories: A-rt, Berichten, Gedrag, Remedial Teaching|

In het kader van persoonlijke vakinhoudelijke ontwikkeling en het continue streven van A-rt om remedial teaching op het hoogste niveau te bieden zal Jacqueline deelnemen aan het LBRT-congres rondom het thema gedrag op 17 mei 2019 in het NBC in Nieuwegein. Het congres wordt georganiseerd door de LBRT, de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers.

6 april06 , 04 ,2018

A-rt gebruikt de rapportage van DLE-Tool.

6 april 2018|Categories: A-rt, Berichten, Remedial Teaching|

Waarom A-rt de DLE-Tool heeft ontwikkeld?

DLE-Tool is een uniek rapportagesysteem, waarmee behaalde resultaten op een groot aantal veel gebruikte toetsen in het basisonderwijs, in de remedial teaching praktijken en bij dyslexie- en dyscalculiebehandelingen grafisch worden weergegeven.

Wat mis je het meeste of wat zou je het liefste anders willen doen in je praktijk? Deze vraag werd Jacqueline in 2012 gesteld.

ANALYSE:
“Ik ben niet tevreden over de onderzoeksverslagen en handelingsplannen” was haar directe reactie. Veel te veel lezen, geen overzicht, geen structuur. Dit was het startpunt van de analyse die uiteindelijk leidde tot de ontwikkeling van DLE-Tool. Het onderzoeksverslag stond bol van de testgegevens en resultaten waarbij de lezer (ouders/scholen) als snel door de bomen het bos niet meer zag. De handelingsplannen werden telkens aangevuld met nieuwe gegevens waarbij structuur en progressie niet bepaald helder gepresenteerd werden. Zo is bijvoorbeeld erfelijkheid een belangrijke risicofactor voor dyslexie. Het is dan bijna wreed om ouders van dyslectische kinderen lange en wollige verslagen en plannen te presenteren doorspekt met vakjargon.
Tijdens de analyse kwam helder naar voren, dat de DL/DLE voor Remedial Teachers en behandelpraktijken de meest bepalende indicator is voor de behandeling. Immers hiermee bepaalt de behandelaar tot welk punt een leerling de stof wel beheerst en dus met de remediëring moet worden begonnen.

ONTWIKKELING:
Minder lezen meer zien was het motto, dus zoveel mogelijk grafisch. Nu zijn grafieken vaak slecht leesbaar. De kunst bij het maken van grafieken is alle niet-essentiële informatie weglaten, “less is more” zogezegd. In één oogopslag moet de lezer de boodschap van de grafiek begrijpen. In Excel werd een systeem ontwikkeld, waarbij alle testen werden opgenomen die in de praktijk van A-rt Advanced Remedial Teaching werden gebruikt. Dit systeem werd 4 jaar ingezet in de praktijk. De reacties van ouders waren uiterst positief.

Jacqueline vertelt:
“De evaluatiegesprekken met ouders zijn zoveel beter geworden. Direct naar de kern van de problemen, gefocust en helder. Ouders waarderen deze duidelijkheid enorm. Je wordt zelf ook direct aangezet de behandeling te overdenken als de resultaten een keer achterblijven bij de vooraf geformuleerde doelstellingen. Doordat alle toets- en testresultaten nu helder in de rapportage zijn opgenomen, kan ik me in mijn onderzoeksverslag en handelingsplan beperken tot de analyse van deze resultaten en het daaruit voortvloeiende maatwerk. Dat komt de helderheid en de leesbaarheid zeer ten goede. Een winstpunt vind ik de betrokkenheid van vaders bij de gesprekken. Moeders voeren vaak het woord en vinden het sociale welbevinden heel belangrijk. Vaders luisteren dan vaak achteroverleunend in de stoel. Als de rapportage op tafel komt, komen ze overeind, schuiven aan en zijn direct één en al aandacht.”
De vele enthousiaste reacties van ouders, scholen, collega’s en onderzoekspraktijken bracht ze op het idee, de excel-versie die veel handmatig werk betekende, te laten doorontwikkelen in een online webapplicatie. Sinds augustus 2016 is de applicatie online en beschikbaar voor elke RT- en/of behandelpraktijk.

Read more

1 september01 , 09 ,2012

Brochure A-rt

1 september 2012|Categories: A-rt, Berichten|

De nieuwe brochure van A-rt

De nieuwe brochure van A-rt is klaar. Vele scholen uit de omgeving hebben A-rt gevraagd een brochure ter beschikking te stellen om ouders te kunnen doorverwijzen naar de professionele begeleiding en behandeling die A-rt te bieden heeft voor leerlingen met leermoeilijkheden en leerstoornissen.

De brochure zal binnenkort op de omliggende scholen verkrijgbaar zijn en dient als eerste kennismaking met A-rt. De website is vervolgens een veel uitgebreidere informatiebron voor geïnteresseerde ouders.

Download brochure A-rt (3,8 MB)

Read more

Categorieën Berichten

Recent Tweets

Archief