Voor wie en voor wat?
A-rt is er voor kinderen van vier tot en met twaalf jaar in het reguliere- en het speciale onderwijs alsmede kinderen in het voortgezet onderwijs wanneer een leerachterstand optreedt of uw kind niet goed functioneert op school.
A‑rt geeft professionele hulp om leerachterstanden te verhelpen, of -ingeval van een leerstoornis- leert uw kind omgaan met zijn of haar probleem en kan daardoor beter functioneren op school. Als een stoornis wordt vermoed helpt A-rt u met het vinden van de beste specialisten om deze stoornis te diagnostiseren.
A-rt biedt geen aparte begeleiding voor sociaal-emotionele problemen zoals bijvoorbeeld faalangst, verminderd zelfvertrouwen of een negatief zelfbeeld. Als hiervan sprake is en tijdens het pedagogisch-didactisch onderzoek is vastgesteld, wordt in het handelingsplan hiermee rekening gehouden en als integraal onderdeel van de remedial teaching aangepakt.
A-rt is er voor:
Nadere informatie over leerproblemen en leerstoornissen:
Een leerachterstand wordt veelal veroorzaakt door leerproblemen. Leerproblemen kunnen grofweg onderverdeeld worden in leermoeilijkheden, leerbelemmerende factoren en leerstoornissen.
Leermoeilijkheden leiden doorgaans tot problemen bij alle schoolvakken.
- Nadelige gezinssituatie.
- Slechte onderwijsaanpak op school.
- Een motorische of emotionele stoornis.
- Een zintuiglijke handicap.
- Een medische aandoening zoals bijvoorbeeld diabetes.
- Lage intelligentie.
Leerbelemmeringen zijn bijvoorbeeld:
- Cognitieve problemen: Bij de cognitieve ontwikkeling leren kinderen om informatie uit hun omgeving te verwerken, op te slaan en om deze verworven vaardigheden en kennis op een later tijdstip weer te kunnen gebruiken of toe te passen. Belangrijk in dit verband zijn de strategieën zoals bijv. denkstrategie, de oplossingsstrategie, de leerstrategie en de leesstrategie. Cognitieve problemen komen dus voort uit bepaalde tekorten in de leervaardigheden.
- Problemen met de werkhouding zoals bijvoorbeeld motivatie, werktempo, structuur, zelfstandigheid, concentratie.
- Sociaal-emotionele problemen zoals bijvoorbeeld faalangst, verminderd zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld.
- Aandachtsproblemen
- Gedragsproblemen
- Overige sociaal-emotionele problemen
Een leerstoornis is een leerprobleem dat hardnekkig (didactisch resistent) blijkt te zijn, nadat voorzien is in een periode van adequate remediërende instructie en oefening van minstens 3 tot 6 maanden, terwijl het kind over een normale intelligentie beschikt en dus minder presteert dan op basis van de cognitieve capaciteiten verwacht zou mogen worden.
Een kind met een leerstoornis moet intensief begeleid en ondersteund worden. De stoornis zal echter nooit helemaal verdwijnen. Na veel oefenen en herhalen zal het maken van fouten wel sterk verminderen.
Leerstoornissen kunnen onderverdeeld worden in primaire en secundaire leerstoornissen.
- Dyslexie (leesstoornis).
- Hyperlexie begrijpend leesstoornis).
- Dysorthografie (spellingstoornis).
- Dysfasie (spraak- en taalstoornis, stotteren). Deze stoornis wordt hier niet verder besproken aangezien dit het domein van de logopedie is.
- Dyscalculie (rekenstoornis).
- NLD (stoornis met tekorten in de visueel-ruimtelijke informatieverwerking, de complexe motoriek, het probleemoplossen en het verwerken van nieuw materiaal).
- Concentratiestoornissen (ADHD, ADD).
- Autisme spectrum stoornissen (Asperger, PDD-NOS, MCDD).
- Stoornissen in motorische functies (DCD).
- Gedragsstoornissen (ODD-CD).