Berichten 2018-03-25T16:57:29+00:00

Rondom de RT

november 2019

Slow Teaching

1 november 2019|Categories: A-rt, Berichten, Remedial Teaching|

Prof. dr. Anna M.T. Bosman, RU Nijmegen (doet onderzoek naar het leren en leerprocessen, zoals het leren lezen, van kinderen en jeugdigen met leer- en ontwikkelingsstoornissen):

Weer een prachtige blog over onderwijs door Marcel Schmeier: ‘Slow teaching’. Prachtig geformuleerd en zo prachtig in lijn met allerlei andere slowbewegingen zoals ‘slow food’ ‘slow learning’ en ‘slow work’.

Elk schooljaar geef je honderden lessen. Dat is een flinke hoeveelheid leerstof. Maar onthouden je leerlingen het ook? Al je inspanningen om de kinderen iets te leren zijn verspilde moeite als ze de leerstof na de les weer vergeten. De oplossing? Slow teaching!

Bij slow teaching gaat het niet om het afwerken van een les uit de handleiding, maar om het leren van de kinderen. Het geven van een les is namelijk absoluut geen garantie dat er geleerd wordt. Slow teaching draait om het langzaam en geleidelijk overdragen van leerstof, zodat deze in het langetermijngeheugen van je leerlingen wordt opgeslagen…

Meer lezen?

maart 2019

LBRT Gedragscongres

25 maart 2019|Categories: A-rt, Berichten, Gedrag, Remedial Teaching|

In het kader van persoonlijke vakinhoudelijke ontwikkeling en het continue streven van A-rt om remedial teaching op het hoogste niveau te bieden zal Jacqueline deelnemen aan het LBRT-congres rondom het thema gedrag op 17 mei 2019 in het NBC in Nieuwegein. Het congres wordt georganiseerd door de LBRT, de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers.

januari 2019

Rekenmethoden, een voorbeeld

18 januari 2019|Categories: Berichten, Dyscalculie, Remedial Teaching|

Basisschoolleerkracht Thijs Roovers over de huidige rekenmethodes:

De discussie over de tegenwoordig gehanteerde rekenmethoden gaat onverminderd door. Nu een interessante column in Trouw over de verscheidenheid aan rekenmethoden die in het basisonderwijs worden gebruikt. Leerkracht Thijs Roovers vond deze methode totaal ongeschikt en liet dit via twitter weten.

Columnist René Kneyber is het hartgrondig met hem eens:
“Het klassieke onderwijsonderzoek van cognitief psycholoog Sweller uit 1988 leert ons namelijk dat de kans groot is dat de aanpak van de rekenmethode kan leiden tot cognitieve overbelasting: het werkgeheugen raakt van al die kleurtjes, regeltjes en getalletjes zo vol dat de nodige kennis niet in het langetermijngeheugen terechtkomt, en er dus ook niets geleerd wordt. Bij de klassieke aanpak van Roovers is de kans op zo’n overbelasting een stuk minder groot, en daardoor ontstaat er wel een kans op een succesvol leerproces.”

Ook ik ben het van harte met hem eens!

Read more

december 2018

Zijn de rekenmethoden nog te volgen?

5 december 2018|Categories: Berichten, Dyscalculie, Remedial Teaching|

Wetenschapper en docent Dr. Tjip de Jong kan de verschillende rekenmethoden niet meer volgen.

Interessant artikel in de NRC over de verscheidenheid aan rekenmethoden die in het basisonderwijs worden gebruikt.

“Goed kunnen rekenen vraagt het omgekeerde van zelfsturing: het is noodzakelijk om kinderen een heldere structuur aan te leren. Dat vergt discipline en herhaling, iets waar het huidige onderwijs juist van weg beweegt. Dit leidt tot grote onzekerheid bij kinderen. Ze begrijpen niet wat ze fout doen wanneer het antwoord niet klopt en snappen niet wat ze goed doen, wanneer hun antwoord wél klopt.”

“De aankleding leidt af van de essentie van leren rekenen: het memoriseren van de rekenregels, het inslijten van een standaard aanpak en het vergroten van het werkgeheugen.”

“De onderwijskundige initiatieven op het gebied van rekenonderwijs in de afgelopen twintig jaar hebben ervoor gezorgd dat we er slechter voor staan. Tijd om terug te gaan naar de basiswetten van rekenen. Een eeuwenoude en onmisbare discipline.”

Read more

Categorieën Berichten

Recent Tweets

Archief