Werkgebieden

K
L
Leerachterstand

Leerachterstand is een tamelijk subjectief begrip. De leerachterstand wordt gedefinieerd als de achterstand op een bepaald leergebied (lezen, spelling, rekenen, etc.) die een kind heeft ten opzichte van ‘de gemiddelde leerling’ met dezelfde leeftijd en hetzelfde genoten onderwijs. Uw kind is per definitie niet ‘de gemiddelde leerling’. Lees meer>

K
L
Leerstoornis

Leerstoornissen zijn primaire leerproblemen. Men vermoedt dat ze erfelijk zijn en personen met leerstoornissen bepaalde neurologische ‘afwijkingen’ bezitten. Kinderen met leerstoornissen beschikken gewoonlijk over een normale intelligentie. Belangrijke kenmerken van leerstoornissen zijn dan ook dat ze hardnekkig en specifiek zijn. Lees meer>

K
L
Dyslexie

Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. De term komt uit het Grieks. Dys = niet goed functioneren, beperkt, en lexis = taal of woorden.

Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook zelf schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam, terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren. Bij dyslexie kunnen zowel lees-, begrijpend lees- en spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor.

Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als: ‘Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.’ Hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van dyslexie, niet alleen bij het leren lezen en spellen, maar ook bij het snel en vlot kunnen lezen. Lees meer>

K
L
Dyscalculie

Dyscalculie betekent letterlijk ‘niet kunnen berekenen’. De term komt uit het Grieks. Dys = niet goed functioneren, beperkt, en ‘Calculie’ komt van het Latijnse ‘calculare’, dat ‘rekenen’ betekent.

Het is net als bij dyslexie in feite een andere term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde schoolse vaardigheden, die niet worden veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie of te weinig onderwijs. Bij dyscalculie gaat het om ernstige en hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-wiskundekennis (feiten/afspraken). Deze definitie van dyscalculie geeft net als bij dyslexie een beschrijving van de problemen en noemt geen oorzaken of verklaringen. Lees meer>

K
L
NLD

NLD is een afkorting van de Engelse term Non-verbal Learning Disabilities. Letterlijk vertaald betekent dat ‘non-verbale leerstoornissen’, ofwel: leerstoornissen die betrekking hebben op non-verbale informatie. Op zich kan deze term verwarring geven, omdat kinderen met dit beeld verbaal zeer vaardig kunnen overkomen, maar toch problemen kunnen hebben met bepaalde aspecten van taal (met name de betekenis en het begrip van talige boodschappen).

NLD is een begrip uit de neuropsychologie waarbij het gaat om een specifiek profiel van vaardigheden en tekorten bij de informatieverwerking van zintuiglijke prikkels. De auditieve informatie (het horen) wordt beter verwerkt dan de informatie die via zien en voelen binnenkomen.
De problemen uiten zich in de motoriek, het ruimtelijk inzicht, het inzicht in oorzaak-gevolg-relaties, de schoolse vaardigheden bij rekenen en schrijven, het werktempo en het ‘sociale snapvermogen’. Lees meer>

K
L
Leerachterstand i.c.m. secundaire leerstoornissen

A-rt behandelt veel leerlingen die een leerachterstand hebben opgelopen waarbij een vermoeden op, of een gediagnosticeerde secundaire stoornis is vastgesteld. Secundaire stoornissen zijn bijvoorbeeld:

  • Concentratiestoornissen (ADHD, ADD)
  • Autisme spectrum stoornissen (Asperger, PDD-NOS, MCDD)
  • Stoornissen in motorische functies (DCD)
  • Gedragsstoornissen (ODD-CD)

Het uitgangspunt bij de behandeling is altijd het verkleinen van de leerachterstand, waarbij natuurlijk de stoornis integraal onderdeel is van de behandeling. Lees meer>

K
L
Meertaligheid

We spreken van twee- of meertaligheid wanneer kinderen tijdens hun ontwikkeling in aanraking komen met meer dan één taal. Het gaat hierbij om kinderen met ouders waarbij één of beide ouders een andere moedertaal hebben dan het Nederlands, die vanaf de geboorte tweetalig worden opgevoed. Daarnaast gaat het om kinderen van anderstalige ouders die thuis hun moedertaal leren en op school het Nederlands als tweede taal. Als het kind voor het tweede levensjaar in aanraking komt met de tweede taal, en het aanbod van de twee talen is nagenoeg gelijkwaardig, spreken we van een simultane tweetaligheid. Als het kind na het tweede levensjaar de tweede taal hoort en leert, maar hier duidelijk minder mee in aanraking komt dan met de eerste taal, noemen we het successieve tweetaligheid. Lees meer>

K
L
Hoogbegaafheid

Hoogbegaafde leerlingen vertonen een grote honger naar kennis en nieuwe inhoud. Zonder veel inspanning pikken ze leerinhouden op. Meestal ontwikkelen ze weinig of geen leer- of studievaardigheden. Ze vervelen zich snel. Deze kinderen hebben een leerstijl die niet altijd aansluit op de manier waarop leerstof op school wordt aangeboden. Zij kunnen complexere vraagstukken overzien en doen dat ook graag, terwijl het onderwijs de leerstof juist in stapjes aanreikt. Lees meer>

Referenties

Ook deze digitale lessen waren van dezelfde zeer hoge kwaliteit

P. - 11 jaar (Helmond): lezen, spelling, dyslexie? Bij onze zoon P. bestond er in 2021, bij ons als ouders en bij de basisschool een vermoeden dat P. mogelijk dyslectisch zou kunnen zijn. Om deze reden hebben wij contact opgenomen met Jacqueline Kniepstra van A-RT. Na uitgebreide testen bleek dat P. geen dyslexie had, maar wel een zwak woordbeeld en moeite met de taalregels. Daarom heeft P. vanaf oktober 2021 tot april 2023 een remedial teaching traject gevolgd. Dit traject was zeer gestructureerd waarbij er eerst een gedegen...

De D-score weer veranderd in een A-score.

E. - 12 jaar (Geldrop): Rekenen, begrijpend lezen, woordenschat, studievaardigheden Het ging goed de eerste jaren op de lagere school met onze dochter. Maar vanaf groep 5 ontstond er een achterstand op reken-gebied. Een A-score veranderde in een D-score. Onze dochter werd hier erg onzeker van. Ze begreep niet meer hoe ze bepaalde sommen moest aanpakken. Dit heeft zo’n twee jaar geduurd en op de lagere school werd ze niet gehoord. We hebben ons daarom begin groep 8 gericht tot Jacqueline. We wilden niet dat zij een onzekere start zou...

We hebben er veel aan gehad en van geleerd!

N. - 12 jaar (Helmond): Cognitieve en sociale faalangst Beste Jacqueline, Heel erg bedankt voor alle lessen. Ik heb er heel veel van geleerd. Ik vond het erg gezellig.

Binnen vier maanden uitstekende resultaten

D. - 10 jaar (Geldrop): rekenen. Onze ervaring in een paar woorden: professioneel, betrokken, verbonden, eerlijk, prettig en doelgericht. Zoals mijn vrouw het samenvat: een ervaring met een pure en authentieke verbinding. Het RT traject is onze dochter goed bevallen. Ze vond het erg fijn om elke keer weer naar RT te mogen gaan. Jacqueline wist goed tot onze dochter door te dringen en haar te motiveren. Het lukte haar om samen met onze dochter binnen vier maanden tot uitstekende resultaten te komen. Wij als ouders hebben de...

Wij hebben onze K. zien opbloeien!!!

K. - 12 jaar (Geldrop): leerachterstand Beste Jacqueline, Allereerst onze hartelijke dank voor alle goede zorgen! Wij willen jou bedanken voor jouw (engelen-)geduld met onze K. Wij vonden jouw manier van communiceren zowel met onze K., school als met ons erg prettig. Wij konden bij jou terecht met onze vragen en met onze zorgen. Wij hebben onze K. zien opbloeien!!! Onze K. had een achterstand van 1,5 jaar. Hij was onzeker en dankzij jouw uitleg, begeleiding en eindeloos geduld heeft K. in een korte periode deze achterstand weten weg te werken. Wij hebben er geen bezwaar mee wanneer onze...

We willen je bedanken voor de uitstekende begeleiding

T. - 13 jaar (Helmond): Dyslexie Beste Jacqueline, Na een aantal jaren van tegenvallende schoolresultaten, werd bij onze zoon een ernstige vorm van dyslexie vastgesteld. Hiervoor heeft hij een vergoede dyslexiebehandeling gehad van een met de basisschool samenwerkende organisatie. Na de standaard behandeling die deze organisatie aanbood, werden de schoolresultaten niet beter. Onze zoon dreigde hierdoor naar een middelbare school te moeten die op basis van zijn geteste intelligentie niet bij hem paste. Omdat we via de basisschool niet...

Dat kan ik nou allemaal dankzij jou!

S. - 12 jaar (Mierlo): Dyslexie Lieve Jacqueline Mijn kansen zijn nou picobello Dankzij kurzweil en pispello

Door jou heb ik zo’n mooi advies.

S. - 11 jaar (Mierlo): Alle leergebieden Lieve Jacqueline, Deels door jou heb ik zo'n mooi advies en ik wil je bedanken voor wat je voor mij hebt gedaan. Zonder jou had ik dit advies niet gehad. Dankjewel

Je bent echt een top juf!!!!

E. - 9 jaar (Helmond): begrijpend lezen, rekenen Beste Jacqueline, Heel erg bedankt dat je mij zoveel hebt geleerd! Je bent echt superlief, aardig, grappig, behulpzaam, enthousiast! En nog veel meer! Ik bedank je omdat je mij heel veel hebt geleerd, omdat ik het erg lastig vond!!!! Je bent echt een top juf!!!! Heel erg bedankt!!!! Groetjes van: E. Fijne zomervakantie! Je bent superlief!!!!

Volgend jaar ga ik weer knallen!

E. - 13 jaar (Mierlo): Rekenen en (ww-) spelling Hallo Jacqueline, Dit is mijn eindrapport van de brugklas mavo/havo. Ik kan makkelijk naar havo en ik was de beste van de klas! Jij zei al dat ik een echte havo leerling was en je hebt dus gelijk gekregen. Het gaat heel goed op school en ik heb leuke vriendinnen. Volgend jaar ga ik weer knallen! Fijne vakantie. Groetjes, E.