Werkgebieden

K
L
Leerachterstand

Leerachterstand is een tamelijk subjectief begrip. De leerachterstand wordt gedefinieerd als de achterstand op een bepaald leergebied (lezen, spelling, rekenen, etc.) die een kind heeft ten opzichte van ‘de gemiddelde leerling’ met dezelfde leeftijd en hetzelfde genoten onderwijs. Uw kind is per definitie niet ‘de gemiddelde leerling’. Lees meer>

K
L
Leerstoornis

Leerstoornissen zijn primaire leerproblemen. Men vermoedt dat ze erfelijk zijn en personen met leerstoornissen bepaalde neurologische ‘afwijkingen’ bezitten. Kinderen met leerstoornissen beschikken gewoonlijk over een normale intelligentie. Belangrijke kenmerken van leerstoornissen zijn dan ook dat ze hardnekkig en specifiek zijn. Lees meer>

K
L
Dyslexie

Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. De term komt uit het Grieks. Dys = niet goed functioneren, beperkt, en lexis = taal of woorden.

Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook zelf schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam, terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren. Bij dyslexie kunnen zowel lees-, begrijpend lees- en spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor.

Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als: ‘Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.’ Hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van dyslexie, niet alleen bij het leren lezen en spellen, maar ook bij het snel en vlot kunnen lezen. Lees meer>

K
L
Dyscalculie

Dyscalculie betekent letterlijk ‘niet kunnen berekenen’. De term komt uit het Grieks. Dys = niet goed functioneren, beperkt, en ‘Calculie’ komt van het Latijnse ‘calculare’, dat ‘rekenen’ betekent.

Het is net als bij dyslexie in feite een andere term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde schoolse vaardigheden, die niet worden veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie of te weinig onderwijs. Bij dyscalculie gaat het om ernstige en hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-wiskundekennis (feiten/afspraken). Deze definitie van dyscalculie geeft net als bij dyslexie een beschrijving van de problemen en noemt geen oorzaken of verklaringen. Lees meer>

K
L
NLD

NLD is een afkorting van de Engelse term Non-verbal Learning Disabilities. Letterlijk vertaald betekent dat ‘non-verbale leerstoornissen’, ofwel: leerstoornissen die betrekking hebben op non-verbale informatie. Op zich kan deze term verwarring geven, omdat kinderen met dit beeld verbaal zeer vaardig kunnen overkomen, maar toch problemen kunnen hebben met bepaalde aspecten van taal (met name de betekenis en het begrip van talige boodschappen).

NLD is een begrip uit de neuropsychologie waarbij het gaat om een specifiek profiel van vaardigheden en tekorten bij de informatieverwerking van zintuiglijke prikkels. De auditieve informatie (het horen) wordt beter verwerkt dan de informatie die via zien en voelen binnenkomen.
De problemen uiten zich in de motoriek, het ruimtelijk inzicht, het inzicht in oorzaak-gevolg-relaties, de schoolse vaardigheden bij rekenen en schrijven, het werktempo en het ‘sociale snapvermogen’. Lees meer>

K
L
Leerachterstand i.c.m. secundaire leerstoornissen

A-rt behandelt veel leerlingen die een leerachterstand hebben opgelopen waarbij een vermoeden op, of een gediagnosticeerde secundaire stoornis is vastgesteld. Secundaire stoornissen zijn bijvoorbeeld:

  • Concentratiestoornissen (ADHD, ADD)
  • Autisme spectrum stoornissen (Asperger, PDD-NOS, MCDD)
  • Stoornissen in motorische functies (DCD)
  • Gedragsstoornissen (ODD-CD)

Het uitgangspunt bij de behandeling is altijd het verkleinen van de leerachterstand, waarbij natuurlijk de stoornis integraal onderdeel is van de behandeling. Lees meer>

K
L
Meertaligheid

We spreken van twee- of meertaligheid wanneer kinderen tijdens hun ontwikkeling in aanraking komen met meer dan één taal. Het gaat hierbij om kinderen met ouders waarbij één of beide ouders een andere moedertaal hebben dan het Nederlands, die vanaf de geboorte tweetalig worden opgevoed. Daarnaast gaat het om kinderen van anderstalige ouders die thuis hun moedertaal leren en op school het Nederlands als tweede taal. Als het kind voor het tweede levensjaar in aanraking komt met de tweede taal, en het aanbod van de twee talen is nagenoeg gelijkwaardig, spreken we van een simultane tweetaligheid. Als het kind na het tweede levensjaar de tweede taal hoort en leert, maar hier duidelijk minder mee in aanraking komt dan met de eerste taal, noemen we het successieve tweetaligheid. Lees meer>

K
L
Hoogbegaafheid

Hoogbegaafde leerlingen vertonen een grote honger naar kennis en nieuwe inhoud. Zonder veel inspanning pikken ze leerinhouden op. Meestal ontwikkelen ze weinig of geen leer- of studievaardigheden. Ze vervelen zich snel. Deze kinderen hebben een leerstijl die niet altijd aansluit op de manier waarop leerstof op school wordt aangeboden. Zij kunnen complexere vraagstukken overzien en doen dat ook graag, terwijl het onderwijs de leerstof juist in stapjes aanreikt. Lees meer>

Referenties

Wij zijn zeer positief over de hulp die je onze dochter geboden hebt

A. - 9 jaar (Mierlo): Lezen en spelling Beste Jacqueline, Wij zijn zeer positief over de hulp die je onze dochter geboden hebt. Als ouders hebben we een mooi inzicht gekregen in de capaciteit en persoonlijkheid van onze dochter. Voor A. een mooie stimulans om te laten zien wat ze kan bereiken met de juiste werkhouding. Dank voor je begeleiding. T. en M. (ouders van A.)

Ik heb mijn eerste toetsweek achter de rug…

T. - 12 jaar (Helmond): Dyslexie Beste Jacqueline, Op de middelbare school vind ik het heel leuk en ik heb veel vrienden. We hebben best veel huiswerk maar dat vind ik niet erg. Ik heb mijn eerste toetsweek achter de rug nog twee toetsweken te gaan. Ik heb hoge punten gehaald ik sta voor Frans een 7 voor Engels sta ik een 7 voor Nederlands een 6 en voor Duits sta ik een 8 maar aan die 6 voor Nederlands ga ik nog aan werken voor Frans heb ik een 8,5 gehaald. Biologie en geschiedenis vind ik makkelijke vakken daar heb een 8 gemiddeld....

Een heel goed en fijn traject.

J. - 12 jaar (Geldrop): Dyscalculie Hoi Jacqueline, Ik stuur je de mail door zoals ik die naar de intern begeleider verstuurd heb ter info. En goed nieuws, J. is voor rekenen van een 5,3 op het vorige rapport naar een 7,2 gegaan op haar laatste rapport, goed hè! Hoi ..., Naar aanleiding van de dyscalculie van J. heb jij mij doorverwezen naar een remedial teacher in Mierlo, Jacqueline Kniepstra van A-rt. Bij deze wil ik laten weten dat dat een heel goed en fijn traject is geworden. Wij zijn dan ook zeer tevreden over haar, zij heeft met...

Wij zijn dan ook blij dat we met Jacqueline in zee zijn gegaan.

2016-10: F. - 12 jaar (Helmond): Dyslexie?, lezen, spelling Hallo Jacqueline, Heeft onze zoon nu wel of niet dyslexie en welk pad kunnen we hiervoor het beste bewandelen? Met deze vragen kwamen we bij Jacqueline terecht. Zij snapte direct ons dilemma en sloot goed aan op onze vraag. We wilden niet alleen dit helder krijgen maar met name onze zoon sterker maken, zijn achterstand in taal wegwerken en hem handvaten bieden voor de toekomst (o.a. middelbare school). Na diverse toetsen is er een goed behandelplan opgesteld. Onze zoon heeft...

Kijk nou toch eens.

D. - 11 jaar (Mierlo): leerachterstand rekenen en begrijpend lezen Kijk nou toch eens wat een direct resultaat van jouw ondersteuning en begeleiding. D. heeft de rekentoets (zwarte lijn) heel goed gemaakt en zit nu voor rekenen en begrijpend lezen boven 2F niveau. Hij is heel trots. Dank voor alle positieve support. D. en M. Naschrift: de rekentoets vond plaats na 5 RT-lessen.

Je hebt ons echt vooruit geholpen

B. - 12 jaar (Mierlo): Rekenen, lezen en begrijpend lezen B. heeft 6 jaar bij Jacqueline gezeten, vanaf groep 3. Het leerlingvolgsysteem (LVS) gaf aan dat B. moeite had met rekenen, lezen en begrijpend lezen.B. is gebaat bij veel herhaling, iets waar de basisschool te weinig tijd voor had. Via via hoorde ik dat Jacqueline goede RT gaf. We hadden meteen een thuisgevoel en voor een kind van 6 jaar is dat zeer belangrijk. Hij ging er altijd graag en lachend heen, ook het extra huiswerk vond hij geen probleem. Ook ik kon altijd bij...

Je bent echt een top juf!!!!

E. - 9 jaar (Helmond): begrijpend lezen, rekenen Beste Jacqueline, Heel erg bedankt dat je mij zoveel hebt geleerd! Je bent echt superlief, aardig, grappig, behulpzaam, enthousiast! En nog veel meer! Ik bedank je omdat je mij heel veel hebt geleerd, omdat ik het erg lastig vond!!!! Je bent echt een top juf!!!! Heel erg bedankt!!!! Groetjes van: E. Fijne zomervakantie! Je bent superlief!!!!

Wat zijn we blij dat we Jacqueline hebben kunnen inschakelen.

M. - 12 jaar (Mierlo): leerachterstand begrijpend lezen en werkwoordspelling. Wat zijn we blij dat we Jacqueline hebben kunnen inschakelen. Eind groep 7 zaten we na veel getob in de put over onze dochter: ze kan het wel, maar het komt er niet uit. Na tips van kennissen hebben we Jacqueline benaderd. In de laatste week voor de zomervakantie mocht M. nog bij haar komen en heeft ze wat toetsen afgenomen en een paar dagen later had ze de uitslag al. Jacqueline had meteen door hoe het zat bij onze dochter en dat gaf ons een bevestiging...

Het resultaat is verbluffend.

J. - 12 jaar (Mierlo): Rekenen Om te beginnen: de locatie waar Jacqueline de leerlingen ontvangt en les geeft is perfect. Een afgezonderde ruimte waar het werk van Jacqueline en de leerling in alle rust en vooral ongestoord kan plaatsvinden. J. had bij rekenen een achterstand van 10 maanden. Dat is in de praktijk een heel leerjaar. Jacqueline heeft geanalyseerd waar de grootste problemen zaten. Als oplossing heeft zij de parate kennis op het juiste niveau, die ontbrak, systematisch met J. behandeld. Daarnaast kreeg J. het nodige...

Wij hebben onze K. zien opbloeien!!!

K. - 12 jaar (Geldrop): leerachterstand Beste Jacqueline, Allereerst onze hartelijke dank voor alle goede zorgen! Wij willen jou bedanken voor jouw (engelen-)geduld met onze K. Wij vonden jouw manier van communiceren zowel met onze K., school als met ons erg prettig. Wij konden bij jou terecht met onze vragen en met onze zorgen. Wij hebben onze K. zien opbloeien!!! Onze K. had een achterstand van 1,5 jaar. Hij was onzeker en dankzij jouw uitleg, begeleiding en eindeloos geduld heeft K. in een korte periode deze achterstand weten weg te werken. Wij hebben er geen bezwaar mee wanneer onze...