Rekenmethoden, een voorbeeld

Basisschoolleerkracht Thijs Roovers over de huidige rekenmethodes:

De discussie over de tegenwoordig gehanteerde rekenmethoden gaat onverminderd door. Nu een interessante column in Trouw over de verscheidenheid aan rekenmethoden die in het basisonderwijs worden gebruikt. Leerkracht Thijs Roovers vond deze methode totaal ongeschikt en liet dit via twitter weten.

Columnist René Kneyber is het hartgrondig met hem eens:
“Het klassieke onderwijsonderzoek van cognitief psycholoog Sweller uit 1988 leert ons namelijk dat de kans groot is dat de aanpak van de rekenmethode kan leiden tot cognitieve overbelasting: het werkgeheugen raakt van al die kleurtjes, regeltjes en getalletjes zo vol dat de nodige kennis niet in het langetermijngeheugen terechtkomt, en er dus ook niets geleerd wordt. Bij de klassieke aanpak van Roovers is de kans op zo’n overbelasting een stuk minder groot, en daardoor ontstaat er wel een kans op een succesvol leerproces.”

Ook ik ben het van harte met hem eens!

Read more

2019-01-18T18:17:31+00:00

Leave A Comment