A-rt gebruikt de rapportage van DLE-Tool.

Waarom A-rt de DLE-Tool heeft ontwikkeld?

DLE-Tool is een uniek rapportagesysteem, waarmee behaalde resultaten op een groot aantal veel gebruikte toetsen in het basisonderwijs, in de remedial teaching praktijken en bij dyslexie- en dyscalculiebehandelingen grafisch worden weergegeven.

Wat mis je het meeste of wat zou je het liefste anders willen doen in je praktijk? Deze vraag werd Jacqueline in 2012 gesteld.

ANALYSE:
“Ik ben niet tevreden over de onderzoeksverslagen en handelingsplannen” was haar directe reactie. Veel te veel lezen, geen overzicht, geen structuur. Dit was het startpunt van de analyse die uiteindelijk leidde tot de ontwikkeling van DLE-Tool. Het onderzoeksverslag stond bol van de testgegevens en resultaten waarbij de lezer (ouders/scholen) als snel door de bomen het bos niet meer zag. De handelingsplannen werden telkens aangevuld met nieuwe gegevens waarbij structuur en progressie niet bepaald helder gepresenteerd werden. Zo is bijvoorbeeld erfelijkheid een belangrijke risicofactor voor dyslexie. Het is dan bijna wreed om ouders van dyslectische kinderen lange en wollige verslagen en plannen te presenteren doorspekt met vakjargon.
Tijdens de analyse kwam helder naar voren, dat de DL/DLE voor Remedial Teachers en behandelpraktijken de meest bepalende indicator is voor de behandeling. Immers hiermee bepaalt de behandelaar tot welk punt een leerling de stof wel beheerst en dus met de remediëring moet worden begonnen.

ONTWIKKELING:
Minder lezen meer zien was het motto, dus zoveel mogelijk grafisch. Nu zijn grafieken vaak slecht leesbaar. De kunst bij het maken van grafieken is alle niet-essentiële informatie weglaten, “less is more” zogezegd. In één oogopslag moet de lezer de boodschap van de grafiek begrijpen. In Excel werd een systeem ontwikkeld, waarbij alle testen werden opgenomen die in de praktijk van A-rt Advanced Remedial Teaching werden gebruikt. Dit systeem werd 4 jaar ingezet in de praktijk. De reacties van ouders waren uiterst positief.

Jacqueline vertelt:
“De evaluatiegesprekken met ouders zijn zoveel beter geworden. Direct naar de kern van de problemen, gefocust en helder. Ouders waarderen deze duidelijkheid enorm. Je wordt zelf ook direct aangezet de behandeling te overdenken als de resultaten een keer achterblijven bij de vooraf geformuleerde doelstellingen. Doordat alle toets- en testresultaten nu helder in de rapportage zijn opgenomen, kan ik me in mijn onderzoeksverslag en handelingsplan beperken tot de analyse van deze resultaten en het daaruit voortvloeiende maatwerk. Dat komt de helderheid en de leesbaarheid zeer ten goede. Een winstpunt vind ik de betrokkenheid van vaders bij de gesprekken. Moeders voeren vaak het woord en vinden het sociale welbevinden heel belangrijk. Vaders luisteren dan vaak achteroverleunend in de stoel. Als de rapportage op tafel komt, komen ze overeind, schuiven aan en zijn direct één en al aandacht.”
De vele enthousiaste reacties van ouders, scholen, collega’s en onderzoekspraktijken bracht ze op het idee, de excel-versie die veel handmatig werk betekende, te laten doorontwikkelen in een online webapplicatie. Sinds augustus 2016 is de applicatie online en beschikbaar voor elke RT- en/of behandelpraktijk.

Read more

2018-04-06T22:07:47+00:00

Leave A Comment