NLD

WAT IS NLD?

NLD is een afkorting van de Engelse term Non-verbal Learning Disabilities. Letterlijk vertaald betekent dat ‘non-verbale leerstoornissen’, ofwel: leerstoornissen die betrekking hebben op non-verbale informatie. Op zich kan deze term verwarring geven, omdat kinderen met dit beeld verbaal zeer vaardig kunnen overkomen, maar toch problemen kunnen hebben met bepaalde aspecten van taal (met name de betekenis en het begrip van talige boodschappen).

NLD is een begrip uit de neuropsychologie waarbij het gaat om een specifiek profiel van vaardigheden en tekorten bij de informatieverwerking van zintuiglijke prikkels. De auditieve informatie (het horen) wordt beter verwerkt dan de informatie die via zien en voelen binnenkomen.
De problemen uiten zich in de motoriek, het ruimtelijk inzicht, het inzicht in oorzaak-gevolg-relaties, de schoolse vaardigheden bij rekenen en schrijven, het werktempo en het ‘sociale snapvermogen’.

K
L
Kenmerken

  • trapsgewijze ontwikkeling
  • een onhandige, houterige grove motoriek
  • veel ‘gekke’ ongelukjes
  • problemen met de fijne motoriek (pengreep, hanteren van mes en vork etc.)
  • slechte oog-hand-coördinatie
  • een spraakontwikkeling die vrij laat op gang komt (eenmaal op gang gekomen is de spraak goed; wel kunnen er uitspraakproblemen zijn, en eigenaardigheden zoals echoën, herhalingen en een monotone spraak)
  • problemen met inzichtelijk rekenen (mechanisch rekenen wordt wel aangeleerd)
  • traagheid, onzekerheid in het werk
  • moeite met het aanleren van routines (beheerst het kind ze eenmaal, dan zit het er ook goed tot extreem goed in)
  • passief gedrag
  • weinig sociale vaardigheden
  • angst voor ongewone sociale situaties
  • onverklaarbare uitingen van woede en angst
  • moeite met herkennen van niet-verbale signalen (gebaren, gelaatsuitdrukkingen)
  • problemen met overzicht, bijvoorbeeld in de gymzaal en het zwembad
  • snel verdwalen
  • gevaarlijk gedrag in het verkeer